Przedszkole Publiczne Nr 29 im. Marii Konopnickiej

DOMOWE PRZEDSZKOLE

Drodzy Rodzice.

Od dnia 25.05.2020r propozycje zabaw i ćwiczeń dla wszystkich dzieci z naszego przedszkola pozostających w domu,

bedą umieszczane w zakładce  

DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

 

 

Wtorek 30.06.2020

 

Temat: Piękna nasza Polska cała


Kochane przedszkolaki. Spotykamy się dzisiaj poraz ostatni w tym roku szkolnym.

Na zakończenie dzisiejszych zajęć podam propozycje kilku zabaw do wykorzystania w wakacje.

Zapraszam.

 

Polska - zagadki tematyczne

https://www.youtube.com/watch?v=20_HspeIrEA

Poznajemy polskie krajobrazy

https://www.youtube.com/watch?v=O0XMC0U_1AI

Piosenka “Polskie krajobrazy”

https://www.youtube.com/watch?v=lQUZy3vDr4g

Stolica Polski

https://pl.pinterest.com/pin/510454938989810448/

Popatrz na mapę Polski - tu zaznaczono położenie Warszawy


 

Dokończ Syrenkę Warszawską - wykonaj polecenia


 

Filmik “bezpieczne wakacje” 

https://pl.pinterest.com/pin/485544403558438639/

 

Dla rozlużnienia - Posłuchaj i tańcz do piosenki “Stary Abrahaam”

https://www.youtube.com/watch?v=tGBab-VK0Ro


   Wakacje to przyjemna pora. Jednak musimy pamiętać o bezpieczeństwie swoim i innych oraz o środowisku, w którym przebywamy.

Obejrzyj obrazki i zastanów się “Czego nie wolno robić podczas wypoczynku

 

“Wakacyjne rady” W. Badalska

 

Głowa nie jest od parady

I służyć Ci musi dalej

Dbaj więc o nią i osłaniaj,

Kiedy słońce pali.

 

Płynie w rzece woda,

Chłodna, bystra, czysta.

Tylko przy dorosłych

Z kąpieli korzystaj

 

Jagody nieznane,

Gdy zobaczysz w borze,

Nie zrywaj! Nie zjadaj,

Bo zatruć się możesz.

 

Biegać boso – przyjemnie,

Ale ważna rada:

Idąc na wycieczkę

Dobre buty wkładaj


Na zakończenie Quiz o polskich krajobrazach

https://www.youtube.com/watch?v=8n6D0PpUD9Q


Oto kilka propozycji na wakacyjne dni

- W jaki sposób wypełnić wakacyjną nudę

 

- wesoła przeplatanka

https://pl.pinterest.com/pin/702772716842288575/

 

lub bardziej skomplikowana układanka

https://pl.pinterest.com/pin/808536939339111967/

 

- czarodziejska ręka

https://pl.pinterest.com/pin/383157880801052440/

 

- cudaczek zabawiaczek

https://pl.pinterest.com/pin/750764200370592765/

 

- samolocik

https://pl.pinterest.com/pin/620863498618543239/

 

eksperymenty dla dzieci - propozycje

 

- tęcza na talerzu

https://pl.pinterest.com/pin/620863498618543239/

 

- dmuchajka

https://ekodziecko.com/dmuchajka-eksperyment-z-latajaca-kulka

 

- wędrująca woda

https://pl.pinterest.com/pin/475200198182435525/

 

- domowy wulkan

https://pl.pinterest.com/pin/307792955765668077/

 

- śpiewający balon

https://pl.pinterest.com/pin/590886413598665780/

 

ŻYCZĘ UDANYCH I BEZPIECZNYCH WAKACJI

                            Pani Małgosia         

 

 

 

Poniedziałek 29.06.2020

Temat: Podróżujemy po Polsce.

 

Wakacje w szkołach rozpoczęte. W minionym tygodniu rozmawialiśmy o bezpieczeństwie podczas podróży wakacyjnych w góry i nad morze.

Dziś powędrujemy przez nasz kraj, który jest piękny. Poznamy krajobrazy i miasta Polski. Zapraszam.

Na początek, filmik "Polska  - moja ojczyzna - miasta"

https://www.youtube.com/watch?v=JPB6tA0U214

lub

Poznaj miasta Polski

https://www.youtube.com/watch?v=5wN3GxF7aqk

 

Legenda o smoku Wawelskim

https://pl.pinterest.com/pin/724868502513790161/ 

 

kolorowanka Smok Wawelski

 

labirynt kraków

 

 

 

Wykonaj smoka z rolki po papierze wg wzoru poniżej. Możesz dokleić smokowi płomienie ognia z pomarańczowej bibuły.

 

 

 

Piosenka "Wakacji czas” - naucz się tej wesołej, rytmicznej piosenki

https://pl.pinterest.com/pin/659495939174680619/

Miłej zabawy. Pani Małgosia.

 

 

 

 

 

 

Piątek 26.06.2020

 

Temat Wakacje w górach.

 

 Zaczynamy piosenką. Może nauczysz się śpiewać tę piosenkę? Pobyt w górach będzie wesoły.

Julek Pechulek zaprasza "W góry"

https://www.youtube.com/watch?v=yUgabymOAKM

krótka rozmowa z dzieckiem n.t. treści piosenki; 

- Co Julek zabrał ze sobą w góry? Jakie przedmioty będą Mu potrzebne?

Z pewnością w górach może być potrzebna latarka.

Wykonaj własną latarkę

https://pl.pinterest.com/pin/788552215997323022/

W górach pogoda często się zmienia - to świeci słońce, to pada deszcz. Lubisz eksperymentować?

Proponuję wykonanie ciekawego eksperymentu. Zrób kolorowy deszcz.

https://pl.pinterest.com/pin/64880050870357176/

 

Gdy jesteśmy na wycieczce utrwalamy ciekawe wydarzenia na zdjęciach.

Wykonaj własny aparat fotograficzny - potrzebna pomoc rodzica - (wzór poniżej)

  

Podczas biwakowania wykonujemy różne zadania sprawnościowe. Oto propozycje dla Ciebie:

Rozkoduj obrazek

 

 

Odszukaj na obrazku przedmioty umieszczone po prawej stronie:

 

Połącz takie samo ułożenie przedmiotów na półkach i obok. Każda półka oznaczona jest innym kolorem kropki. Narysuj właściwą kropkę po prawej stronie.

 

Na zakończenie zapraszam na bajkę “Bezpieczeństwo w górach”

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

 

Miłej zabawy. P. Małgosia.

 

 

 

 

 

Czwartek 25.06.2020

Temat: Wakacje nad morzem

Ze zwględu na brak możliwości zamieszczenia dzisiaj plików obrazkowych, podaję linki do stron, aby rodzice mogli pobrać materiały z internetu, w celu uatrakcyjnienia zabawy. Mam nadzieję, że jutro wszystko wróci do normy. Pozdrawiam.

 

Zapraszam do wspólnej podróży zagadką. Dokąd dzisiaj pojedziemy?

Może być niebieskie, szare lub zielone.

Bywa spokojne lub bardzo wzburzone.

Kiedy jego brzegiem ludzie spacerują,

jego małe fale stopy ich całują.  

                                                    (morze)

“Podróż nad morze.” - opowieść ruchowa wymyślona przez rodzica. Podczas dowolnie wymyślonego opowiadania włączamy fragmenty piosenek

                                 

   Zakończenie podróży.  Dotarliśmy na miejsce „Spotkanie” przy ilustracji przedstawiającej morze.Słuchanie odgłosu morza. 

https://www.youtube.com/watch?v=owrDXYvcxig         

Jakie rzeczy spakowałam nad morze dlaczego, będą mi one potrzebne?

(okulary, czapka z daszkiem, woda mineralna, krem z filtrem, koło do pływania, wiaderko itp.).

„Bezpieczeństwo to podstawa, gdy nad morzem jest zabawa”  – wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas kąpieli w morzu.

Rozmowa z wykorzystaniem ilustracji. Odwoływanie się do wiedzy i doświadczeń dzieci.

.”Flaga ratownika” 

 https://www.facebook.com/Onet/photos/zanim-wejdziesz-do-wody-sprawd%C5%BA-co-oznacza-kolor-flagidzi%C5%9B-obchodzimy-dzie%C5%84-rato/10156564683824716/

Poinformowanie dzieci, na czym polega praca ratownika i co oznaczają kolory flag.

„Czerwona”  – zakaz kąpieli.

„Biała” – kąpiel dozwolona. Zabawa ruchowa z użyciem flag.

 

.”Muszelki” - naucz się prostej rymowanki na pamięć

Czary –  mary, hokus -pokus

To nasze zaklęcie

Niech tu zaraz na obrazku

Garść muszelek będzie.

https://stylowi.pl/7894727

 Policz muszelki na powyższym obrazku - podczas liczenia wykonaj  ruch, np: 1 - podskok obunóż, 2- klaśnij dwa razy, 3 - tupnij trzy razy, itp (Wg pomysłu rodzica)

Pokoloruj obrazek - policz zwierzęta morskie i zaznacz ich liczbę w odpowiednim kwadracie

https://pl.pinterest.com/pin/564709240759559622/

Odszukaj różnice w obrazkach. Jest ich 10. 

https://pl.pinterest.com/pin/46724914871689594/

Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji, 

Wykonaj działania. Wytnij cyfry z dołu strony i wklej przy odpowiednich działaniach. (proszę wydrukować ze strony poniżej)

https://pl.pinterest.com/pin/611574824374891068/

lub wykonaj dodawanie razem z wesołymi dżdżownicami

https://pl.pinterest.com/pin/547891110920039643/

Quiz Odpowiedź na zadane pytanie  tak lub nie.

  Czy można wchodzić do wody bez wiedzy i opieki rodzica?
• Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
• Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
• Czy na plaży można zakopać śmieci?
• Czy w czasie burzy można spacerować po plaży?
• Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?
• Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?

Na zakończenie, zapraszam na film Bolek i Lolek na wakacjach “Morska przygoda”

https://www.youtube.com/watch?v=BXoI0ovO9ZY

 

                                                           Do zobaczenia jutro. Pa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Środa 24.06.2020

 

Temat: Jedziemy na wakacje - wesołe zabawy.


Zapraszam was wraz z rodzicami do wspólnego obejrzenia bajki z cyklu "Domisie"

pt. "Amelka jedzie na wczasy”

https://www.youtube.com/watch?v=8G6mf0x0eO4

- rozmowa z dzieckiem nt. obejrzanego odcinka, zachęcanie dziecka do dzielenia się własnymi refleksjami.
 

Wytnij napisy z marginesu i dopasuj pod obrazkami

 

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo ruchowej: (do wyboru)

Labirynt na rolce    https://pl.pinterest.com/pin/558164947571866276/

Labirynt w pudełku  https://pl.pinterest.com/pin/342695852898211645/

 

Pokoloruj korale

 

Zabawa w tworzenie rymów “Szum -bum” - przy okazji doskonałe ćwiczenie słuchu fonematycznego, a dziecko skupia się, żeby wiedzieć co odpowiedzieć. 

Rodzic: Szum!

Dziecko: Bum!

R: Szumik!

Dz: Bumik!

R: Szumek!Dz:

 Bumek! Itd.


 

Rozetnijcie wybraną kartkę (lub obydwie) na kartoniki z obrazkami.

Dziecko segreguje obrazki wg cechy, którą poda rodzic, np: wg koloru, wg przeznaczenia, policz - ile jest: warzyw, owoców, zwierząt, itp 

  

Zabawa “łowimy rybki” - nalewamy wody do miski. Na powierzchni wody układamy kolorowe skrawki papieru w różnym kształcie lub folii (np z okładki na zeszyty). Przy pomocy rurki do napojów "łowimy" skrawki.

Chwila relaksu - Kubuś i przyjaciele - lato

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=h0lDt0Zxt-Q

 

Spinner - wykonaj z pomocą rodziców swój spinner. Wytnij koła z tektury około 4,5 cm średnicy.  Wytnij malutką szczelinę pośrodku tekturowego koła, aby można było wcisnąć w nią 1 lub 2 groszówkę.. Dziecko ozdabia koło według własnego pomysłu. W środku koła należy naciąć szczelinę, by wsunąć w nią grosz. Spinner gotowy. zakręć spinnerem i baw się dobrze. Można zorganizować zawody, czyj spinner dłużej będzie się kręcił.

 

 


 

Na dzisiejszy spacer proponuję wesołą zabawę z “Wodnymi balonami” - przed spacerem napełniamy nieduże balony wodą, zawiązujemy. Przygotowujemy papierowe talerzyki lub krążki z tektury, na których piszemy punktację. Talerzyki rozkładamy  w wyznaczonej odległości i celujemy wodnymi balonami, zapisując punktację.

 

Życzę miłego, rodzinnego spędzania wspólnego czasu.

                  Pani Małgosia.

 

 

 

Wtorek 23.06.2020

 

Temat: Wakacje  to czas wypoczynku.

 

Piosenka “Bezpieczne wakacje”

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

 

Opowiedz obrazek według własnego pomysłu. Postaraj się wypowiadać pełnymi zdaniami. Ułóż opowiadanie do obrazka.



 

Bajka Wakacyjne podróże

https://www.youtube.com/watch?v=EL4cBT-B-VE



Czy pamiętasz znaki matematyczne  <, >, =

Wykonaj poniższe zadania stosując znaki: mniej, więcej, tyle samo.

Wytnij krokodylki i wklej pomiędzy cyfry określając,która jest większa, a która mniejsza?

      

 

 

Wskaż, który element nie pasuje?

 

 

Znajdź różnice na obrazkach i zaznacz je.

 

Po wysiłku umysłowym pora na porcję ruchu. Poćwicz razem z Fruzią

https://www.youtube.com/watch?v=47jquUszRas



 

Rozwiąż plątaninę, a dowiesz się, którą rybkę złowi każde z dzieci. Dla ułatwienia - poprowadź drogę od każdej wędki innym kolorem. (obrazek będzie czytelniejszy)

 

 

Połącz figury z lewej strony z taką samą figurą po drugiej stronie

 

 Na zakończenie obejrzyj bajkę. Popatrz, dokąd chcieli pojechać Bolek i Lolek. Czy zrealizowali swoje plany?

https://www.youtube.com/watch?v=PTn_A8SQz9c

 

 Zanim wybierzesz się dzisiaj na spacer, może wspólnie z rodzicami wykonacie prosty latawiec? Propozycja wykonania poniżej lub rozwińcie wyobraźnię i zróbcie według własnego pomysłu.

https://pl.pinterest.com/pin/49258189661672092/

 

Miłego puszczania latawców. Pa do jutra.

 

 

 

 

 

Poniedziałek 22.06.2020


 

Temat: Witaj lato. Już wkrótce wakacje.


 

    Witajcie. To już kolejny tydzień naszych wspólnych spotkań. Niedługo wakacje. A jeśli wakacje to znaczy, że zawitało lato.

 

Piosenka “Przyszło lato”

https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI

 

    Czy pamiętasz nazwy wszystkich pór roku? Wymień je kolejno zaczynając od obecnej pory roku - LATO, ….

 Spójrz na obrazki, nazwij pory roku, wytnij kwadraciki z częściami garderoby. Dopasuj do odpowiedniej pory roku i przyklej.


 

Obejrzyj film

https://www.youtube.com/watch/?v=heNna0maQ0E

 

Krótka rozmowa nt gdzie można spędzić wakacje?

 

Odszukaj 5 różnic na obrazkach


 

Historyjka obrazkowa “Na plaży”- wydrukuj obrazki, opowiedz poszczególne obrazki, postaraj się wymyślić fabułę (historię, przygodę) do obrazków. Nadaj imiona poszczególnym postaciom.

 

Bajka “Atrakcja w bezpieczne wakacje” - Kolejna porcja propozycji w jaki sposób można spędzić wakacje

https://www.youtube.com/watch?v=CQkc4Dfe1aw

 

Puzzle - proszę wydrukować obrazek i rozciąć wzdłuż zaznaczonych linii. Zadaniem dziecka jest złożenie w całość ilustracji.

 

A może bardziej podoba ci się taka forma puzzli? (utrwalająca kolejność cyfr)

Dopasuj kolory według poniższego wzoru  i pokoloruj kolejne tęcze.


 

Odszukaj na obrazku - gdzie znajdują się postaci przedstawione obok obrazka?

 

Pokoloruj obrazek wg kodu

Na zakończenie zapraszam do zabawy przy piosence "Idziemy do ZOO"

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

      Do zobaczenia jutro. Pani Małgosia.

 

 

 

 

 

 

Piątek 19.06.2020

 

Temat: Pojazdy znamy i chętnie o nich rozmawiamy - bawimy się nimi i o nich śpewamy.

 

Dzisiaj rozpoczniemy spotkanie od poznania pojazdów, którymi warto się poruszać, gdyż w ten sposób troszczymy się o środowisko i dbamy o własne zdrowie.    Na początek piosenka “Hulajnoga”

 

https://www.youtube.com/watch?v=Oeqsq4vHI-M

 

Z pewnością wielu z was jeździ na hulajnodze i wiecie, że to doskonała zabawa. 

Kolejnym pojazdem, którym warto się poruszać jest rower.

Zapraszam do zabawy ruchowo - muzycznej “Jedziemy na rowerze”

https://www.youtube.com/watch?v=nMrgD75miGY

 

Piosenka “Wakacje z rowerem”

https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk

 

Bez względu, jakim pojazdem się poruszamy po drodze musimy pamiętać o bezpieczeństwie swoim i innych. Warto przypomnieć podstawowe zasady ruchu drogowego

Zapraszam do obejrzenia bajki pt. “Myszka w paski i zasady bezpieczeństwa”

https://www.youtube.com/watch?v=tPWI092RzXo

 

Proszę rodziców o przeprowadzenie krótkiej rozmowy o zasadach ruchu drogowego stosownie do wieku dziecka.

Poniżej podaję propozycje kilku zabaw graficzno- logicznych , do wyboru, jako podsumowanie omawianej tematyki tygodniowej.

 

“Samolot” - pokoloruj według przedstawionego kodu

 

“Uzupełnij tabelkę” -Odetnij dolną część przetnij na małe kwadraciki. Wklej w odpowiednie miejsca właściwy kartonik. 

 

Wskaż pięć szczegółów, którymi różnią się obrazki

 

Wykonaj łódkę wg własnego pomysłu lub skorzystaj z poniższych podpowiedzi


 

“Wyznacz drogę każdego pojazdu” tak, aby nie dotknąć żadnej linii (ani od dołu ani od góry).

 

“Określ,w którym kierunku poruszają się pojazdy?". Pokoloruj właściwą strzałkę na czerwono i nazwij kierunek (w prawo, w lewo). Pokoloruj wybrany pojazd.

 

Odczytaj nazwy pojazdów, podziel na sylaby, wymień głoski na początku i na końcu wyrazów

Rozwiąż krzyżówkę wpisz w odpowiednie pola nazwy pojazdów

 

Dziękuję Wam za wspólnie spędzony czas. Kolejne spotkanie już w poniedziałek.

Miłego weekendu. P. Małgosia.

 

 

 

Czwartek 18.06.2020

 

Temat: Czytamy, liczymy i miło się bawimy z pojazdami.


 

“Garaże sylabowe” - czytanie sylabami. Zachęcam rodziców do obejrzenia filmu, jako pomysłu - instrukcji do zorganizowania zabaw rozwijających czytanie sylabami  https://www.pinterest.co.uk/pin/728668414691312539/


 

“Czytam i dzielę na sylaby” - drukujemy obrazki odcinamy napisy, by póóźniej móc je połączyć dziecko odczytuje całościowo wyraz pod obrazkiem, dzieli na sylaby, wymienia głoski na początku, na końcu, a następnie kolejno w wyrazie, (np wyraz motor: sylaby - mo-tor,  na początku  głoska -m, na końcu głoska - r, kolejno - m-o-t-o-r.). Połącz wyraz z odpowiednim rysunkiem.

    


 

Zabawa “Samochody”


 

Tangramowe pojazdy - rozbudzamy wyobraźnię. wytnij z rodzicami elementy tangramu. Układaj dowolne pojazdy wg własnego pomysłu. Dołączam wzory innych układanek tangramowych.

 



 

Zabawa “Policz figury i narysuj tyle samo” - wykonaj polecenia z karty pracy


 

 Zabawa  „samolot i pilot”– dziecko i rodzic dobierają się parami. Dziecko jest samolotem, staje prosto i zamyka oczy. Rodzic jest pilotem, staje za dzieckiem i kładzie ręce na jego barki. Na sygnał samolot powoli rusza. Następnie zmiana ról.

 

 

“Wyścig samochodowy” - wykonane samochody ustawiamy na stole i dmuchając na nie wprawiamy je w ruch i sprawdzamy, który dalej dojechał

 

“Dokończ rysunek uruchamiając wyobraźnię”  wydrukujcie obrazek 2x jeden dla dziecka, drugi dla rodzica. Niech każdy z was spróbuje stworzyć obrazek dorysowując to, co podpowie mu wyobraźnia.

 

Zaparkuj samochody we właściwych miejscach


 

Plątaninka literowa - poprowadź litery (każdą drogę zaznacz innym kolorem - będzie łatwiej) w odpowiednie miejsca i odczytaj hasła.

 

Na dzisiaj to wszystkie propozycje. Jutro kolejna porcja zadań. Do zobaczenia.

 

 

 

Środa 17.06.2020

 

Temat: Mali konstruktorzy - nasze ulubione pojazdy.




 

Zapraszam Was do wykonania własnego pojazdu z materiałów, które posiadasz w domu. Oto kilka propozycji zabaw do wyboru.

Posłuchaj wesołej piosenki o lokomotywie. Śpiewaj razem z dziećmi.

https://www.youtube.com/watch?v=eghTPPifNsM

 

Dopasuj kolorowe kółka do odpowiedniego auta


 

Połącz cień z odpowiednim pojazdem

 

Łódka z opakowania po jajkach i rurki do napojów oraz kartonu



 

Zaznacz drogę pojazdów, połącz kropki


 

Pokoloruj cyfry w kółeczkach wg wzoru

 

Zapraszam na krótki film o pojazdach

https://www.youtube.com/watch?v=QuN9naebbBU

 

Samolot z plastikowej butelki i kolorowego kartonu


 

Połącz kropki i dokończ pojazdy

 

 


 

Zaznacz kolorowym kółeczkiem odpowiednią liczbę/cyfrę określającą ilość  pojazdów

 

 

Auto z rolki po papierze toaletowym

 

Rozetnij wzdłuż linii przerywanych część z obrazkiem. Ułóż uzyskane fragmenty wg kolejności liczb na górnej planszy, a dowiesz się co przedstawia obrazek.


 

Wytnij szablon i sklej boki ze sobą, wykonaj kostkę do gry. Rzuć kostką. Nazwij pojazd, wyklaszcz sylaby w jego nazwie. Naśladuj dźwięk i ruch pojazdu.

 

Wszystkie pojazdy gotowe. Pora na piosenkę . Zaśpiewajcie ją wspólnie z dziećmi

https://www.youtube.com/watch?v=XRqkAePXbmc

 

Miłej zabawy. Pa Do jutra.

 

 

 

 

Wtorek 16.06.2020

 

Temat: Bawimy się pojazdami


 

Bajka o pojazdach:

https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg

 

- Krótka rozmowa z dzieckiem nt filmiku - jakie jest przeznaczenie przedstawionych pojazdów wspólne nazywanie, naśladowanie ich odgłosów,


 

Dokończ rysować pojazdy wg wzoru


Zadania dla małych bystrzaków - ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość “Zbliża się lato”

https://www.youtube.com/watch?v=kb4rKOT6UAs


 

Puzzle pojazdy - proszę wydrukować puzzle, nakleić ją na karton, a następnie rozciąć po liniach ( nie wszystkie naraz). Zadaniem dziecka jest poprawne ułożenie obrazków


 

Ułóż samochód z części. Wytnij poszczególne figury z dołu obrazka i ułóż samochód wg wzoru lub samodzielnie (bez wzoru)


 

Zaparkuj samochody na właściwych miejscach parkingowych ( połącz liczbę znaczków na dachu pojazdów z odpowiednią cyfrą)


 

Połącz obrazki w kółkach z odpowiednim pojazdem


 

Pomyśl i rozwiąż sudoku


 

Policz samochody i zapisz w okienku ich liczbę przy pomocy kropek lub cyfr.


 

Wyścigi samochodowe. Wykonaj z rodzicami tory wyścigowe (slalom) wykorzystując, np: klocki, butelki, itp. dla twoich samochodów. Zorganizujcie współzawodnictwo z wykorzystaniem resorówek lub małych samochodów. Powodzenia

 

Na zakończenie propozycja dla majsterkowiczów. Wspólnie z tatą lub mamą wykonaj zjeżdżalnię dla resorówek lub piłeczek. Sposób wykonania poniżej

https://pl.pinterest.com/pin/97460779424715429/

 

Miłego dnia. Do jutra. P Małgosia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Poniedziałek 15.06 2020

 

Temat: Czym podróżujemy?

 

Zbliża się lato, czas podróży. W tym tygodniu porozmawiamy o różnych pojazdach, zastanowimy się czym możemy podróżować?

 

- Posłuchaj wiersza  Kto najszybszy? Kto najważniejszy? M. Berowskiej czytanego przez dorosłego

W pokoju na półce między zabawkami 

Rozpycha się wielki samolot skrzydłami.

- Ja jestem najszybszy, ja latam po niebie!

Dlatego najwięcej miejsca chcę dla siebie!

Odezwał się z kąta mały samochodzik :

- O co jest ta sprzeczka ? Czy ci o to chodzi,

że latasz w powietrzu? My jeździmy drogą,

tam gdzie samoloty dolecieć nie mogą!

- Ja także dość szybko mknę z pasażerami- 

powiedział autobus i mrugnął światłami,

a statek zatrąbił:- Co mi tam przestworza,

gdy ja oceany przemierzam i morza!

Pociąg użył gwizdka :- No cóż, jestem stary,

jeżdżę wolno, ale mam najwięcej pary.

Moich 5 wagonów rzędem grzecznie stoi.

Weźcie dobry przykład z tych wagonów moich.

 

krótka rozmowa z dzieckiem nt. wiersza oraz własnych doświadczeń - wykorzystanie obrazków.

- W jaki sposób poruszał się pojazd, którym podróżowałeś?

- Jak czułeś się podczas podróży?

- Co to znaczy „środek transportu”?

- Co mogą przewozić środki transportu?

  • wyklaszcz sylaby w nazwach pojazdów;

  •  jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu?

  • Co słychać na końcu poszczególnych wyrazów?

  • wymień głoski w wyrazie: autobus, samolot

 

  „Czy to prawda?” – zagadki słuchowe:

Dziecko otrzymuje dwa kartoniki z napisami: TAK, NIE. Dla młodszego dziecka - w kolorze zielonym i czarnym. Zielonemu przyporządkowuje się odpowiedź TAK, czarnemu NIE. Rodzic zadaje pytanie a dziecko odpowiada na nie poprzez podniesienie odpowiedniego kartonika. Złe odpowiedzi są poprawiane i wyjaśniane na bieżąco.

- Czy samochodem można podróżować nad morze?

- Czy statek może płynąć po morzu?

- Czy duży rower ma 4 koła?

- Czy Samochód ciężarowy przewozi ludzi?

- Czy skuter wodny może jechać po ulicy?

- Czy samolot zatrzymuje się na skrzyżowaniu?

 

Nazwij pojazdy i takie same połącz w pary.

 

Wskaż i nazwij pojazdy, które:

 pływają - otocz kolorem czerwonym

 jeżdżą - kolorem zielonym

 latają - niebieskim

Policz,jakiego rodzaju pojazdów jest najwięcej, a jakieg najmniej?

 

Wykonaj kartę pracy wg polecenia i dokończ rysować pojazdy wg wzoru i pokoloruj obrazki:


 

Pokoloruj wg kodu

Na zakończenie proponuję grę planszową oraz instrukcję do niej, w którą możesz zagrać z rodzicami

 

Miłego dnia. Do zobaczenia jutro.

             P. Małgosia.

 

 

 

 

Piątek 12.06.2020

Temat: Nasze zmysły -  węch i dotyk

  Proponuję dzisiaj dwa tematy do wyboru. Ze wzgędu na wczorajsze święto, zostały nam do omówienia dwa rodzaje zmysłów człowieka - zmysł węchu oraz dotyku. Poniżej zamieszczę po kilka zabaw usprawniających oba zmysły.

  Uwaga!!! Podczas zabaw w rozpoznawanie zapachów należ zwrócić uwagę, aby nie było zbyt wielu propozycji naraz, (3 lub 4 zapachy to maksymalna ilość), gdyż później wszystko zaczyna pachnieć tak samo.

Zmysł węchu

 

Co tak pachnie? - do tej zabawy trzeba wcześniej przygotować zestaw jednakowych wacików nasączonych zapachem (po dwa każdego rodzaju), np. aromaty do ciast, olejki eteryczne, pachnące zioła, perfumy, itp). Zadaniem dziecka jest znalezienie par jednakowych zapachów.

 

Wąchanie olejków lub owoców i zgadywanie jaki to owoc pozostawiam dowolność doboru produktów w zależności od posiadanych w domu produktów

Jaki to smak? - W tej zabawie rozwijamy zmysł węchu i smaku, które są ze sobą połączone. Potrzeba 8 pojemniczków. Do dwóch wlewamy odrobinę wody z dodatkiem soli, do dwóch z dodatkiem  cukru, do dwóch octu, a do kolejnych dwóch substancję gorzką (np. odgazowany tonik). Umieszczamy dziecku kropelkę płynu na umytą rękę. Dziecko wacha, sprawdza smaki i dobiera je w pary.

Węch doskonały -   Proszę przygotować słoiczki z zapachami, np: owocowymi, kwiatowymi, ziołowymi wg pomysłu. Należ podać dziecku do powąchania, poprosić o opis każdego z nich. Następnie zmieniamy ułożenie słoiczków. Zabawa polega na rozpoznawaniu zapachów i kategoryzowaniu ich, np: łączenie zapachów pasujących do siebie (wanilia - cynamon, lawenda - konwalii, itp.). Można tworzyć listy skojarzeń grup zapachów.

Przesypywanie przypraw - do różnych pojemników: ziele angielskie, liść laurowy, suszoną miętę, suszoną szałwię, herbatę

 Rodzinny spacer. Możemy wykorzystywać nadarzające się okazje, np spacery, wycieczki do rozwijania doznań węchowych - opisywanie zapachów, klasyfikowanie ich na miłe i nieprzyjemne.  

Zmysł dotyku

 Magiczny piasek - do zrobienia magicznego piasku należy użyć 500g mąki ziemniaczanej i 1,5 kg piasku. Po zmieszaniu mąki z piaskiem dodać wodę i wymieszać wszystko w misce do uzyskania odpowiedniej konsystencji. W zabawie można wykorzystać również materiał przyrodniczy.

  Masa sensoryczna. Do jej wykonania potrzeba: 1 szkl mąki ziemniaczanej, 1 i 1/2 szkl. wody, 3 paczki sody, barwnik spożywczy (wg uznania), olejek zapachowy spożywczy ( dla wzmocnienia bodźców). Wszystkie składniki dokładnie wymieszać  w garnku, żeby nie było grudek .Podgrzewać mieszając drewnianą łyżką, gotować, aż powstanie gęsta masa (sama zacznieodklejać się od garnka).Wyjąć na stolnicę (uważać bo gorące). Pozostawić do całkowitego wystygnięcia. Próbuj delikatnie ugniatać , gdy trochę przestygnie,a masa nie będzie się kleić.( Można podsypać mąkę ziemniaczaną podczas ugniatania , gdy z jakiegoś powodu masa jest klejąca).Po wystygnięciu gotowa masa do zabawy.

 Pudełko czarodziejskie - to prosta zabawa, ale bardzo stymulująca rozwój dziecka. Do  pudełka wkładamy dowolne przedmioty, które muszą się różnić w dotyku, strukturą, fakturą, aby oddziaływały na dziecko poznawczo. Nazywamy poszczególne przedmioty, określamy ich cechy (miękki, twardy, szorstki, itp). Zakrywamy pudełko, dziecko wkłada rękę do środka nie zaglądając i określa dotykiem cechy przedmiotu. Wyciąga i sprawdza.

 

  Memo sensoryczne to zabawa rozwijająca zmysł dotyku, koncentrację i logiczne myślenie. Do wykonania memo dotykowego potrzebne są rolki po papierze. Aby zróżnicować je pod względem fakturowym należy okleić je rożnymi w dotyku materiałami (po dwa każdego rodzaju). Dziecko odnajduje pary o takiej samej strukturze, opisuje swoje spostrzeżenia dotykowe.

 

“Skopiuj mój rysunek” -zabawa rozwijająca spostrzegawczość dotykową Z pewnością dostarczy wielu wrażeń i umili wspólne spędzenie czasu

https://pl.pinterest.com/pin/181340322485502039/

 “Co jest w butelce?”. Potrzebujemy kilku nieprzezroczystych butelek, najlepiej plastikowych, np: po jogurtach pitnych.  Do każdej butelki wkładamy tajemnicze przedmioty np. makaron, szyszki, piórka, fasolę, groch, kamyczki, muszelki, sianko, klamerki, kredki, wstążeczki, worek foliowy, orzechy itp. Podajemy dziecku ( dziecko ma zasłonięte oczy) kolejne butelki, dziecko otwiera je i wysypuje na dłoń zawartość starając się odgadnąć co to jest.

 Na zakończenie proponuję wykonanie wraz z dzieckiem popularnego gniotka. Będziemy potrzebować:balon, butelkę 500 ml, mąką ziemniaczaną lub ryż, lejek, słomkę lub wykałaczkę, włóczkę do zrobienia fryzury naszemu stworkowi oraz czarny marker.  Wsypujemy mąkę do wysokości 1/2 lub 3/4 butelki w zależności od wielkości balona. Najlepiej przez lejek, poruszając w środku słomką lub wykałaczką, aby przesypywało się bez zastojów. Następnie dmuchamy balon, skręcamy go i zakładamy na butelkę. Teraz wystarczy butelkę obrócić w taki sposób, aby mąka

Myślę, że każdy może wybrać z podanych propozycji kilku zabaw dla swojego dziecka. A może podzielicie sobie zabawy tematycznie na dwa kolejne dni. Pozostawiam decyzję rodzicom. Życzę radosnej zabawy dzieciaki . Pa. Do zobaczenia w poniedziałek. P. Małgosia.

 

 

 

 

 

Środa 10. 06. 2020

 

Temat: Nasze zmysły - smak.

   Dzisiaj porozmawiamy o kolejnym z naszych zmysłów - zmysł smaku. Chcę wam zaproponować nieco inny

sposób zabaw. Przygtowałam kilka propozycji do wyboru.

  Co to jest zmysł smaku?  - obejrzyj filmik

https://www.youtube.com/watch?v=XOdIA6JS8j8

 

Zagadki smakowe:

- Owoce - kroimy na cząstki dowolne owoce i układamy na talerzykach. Dziecko zasłania oczy

i  rozpoznaje nazwy owoców po smaku.

- Słodkie, słone, kwaśne - wykładamy na talerzyki sól, cukier, kwasek cytrynowy, ocet jabłkowy, kwasek cytrynowy. Dziecko mazasłonięte oczy, naprowadzamy jego rękę i delikatnie zamaczamy w wybranym produkcie. Dziecko określa smak i nazywa produkt.

- "Robimy wody smakowe - owocowe lub ziołowe". Propozycje poniżej lub komponujemy samodzielnie. Do karafki lub dzbanka nalewamy wodę i dokładamy wybrane owoce oraz sok z cytryny. Możemy dołożyć kostki lodu.

 

"Rozpoznajemy warzywa"- ogórek, ogórek kiszony pomidor, burak - ćwikła, papryka, marchewka,itp. Kolejna propozycja do wyboru - jeśli chcesz może spróbujesz wykonać własnoręcznie proste kanapeczki według poniższych propozycji lub własnego pomysłu?

"Różne smaki”- zabawa dydaktyczna. Rodzic rozkłada przed dzieckiem  miseczki z różnymi produktami spożywczymi. Zadaniem dzieci jest skosztowanie wylosowanych produktów i stworzenie kolekcji grup o danym smaku: gorzki, słodki, słony, kwaśny.

 

-"Smaczne sałatki" - propozycje wykonania wraz z dzieckiem prostej sałatki /do wyboru lub własna inwencja/. Poznawanie i określanie smaków poszczególnych produktów.

 

- Piosenka "Pięć zmysłów” - przypomnij sobie piosenkę o zmysłach człowieka. Może zechcesz nauczyć się jej na pamięć?

https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo

- Coś słodkiego" - rozpoznawanie smaków, np: nutelli, dżemu, cukier puder, sok - na małe podstawki wykładamy produkty. dziecko z zasłoniętymi oczami określa smak i nazywa produkt.

     

- Na zakończenie proponuję wykonanie wspólnie z rodzicami prostych placuszków Pancakes (pankejki)    

Placuszki są delikatne, lekkie i puszyste.

Doskonała propozycja na lekkie śniadanie lub deser

Składniki:

  • 300 g serka wiejskiego

  • 4 łyżki mąki

  • 2 jajka

  • 2 łyżeczki cukru

  • 1 łyżeczka cukru wanilinowego

dodatkowo:

  • cukier puder do posypania lub

  • miód (syrop klonowy) do polania

  • ewentualnie domowa konfitura

Sposób przygotowania:

Serek przekładamy do miski. Dodajemy mąkę, żółtka, cukier i cukier wanilinowy. Mieszamy całość.Białka ubijamy, ale nie na sztywno i łączymy delikatnie w masą z serka. Na suchą i rozgrzaną patelnię kładziemy porcje ciasta, formując placuszki i smażymy z obu stron na złocisty kolor.Usmażone placuszki możemy posypać cukrem pudrem lub polać miodem, ewentualnie przybrać konfiturą.

            Smacznego!

    Udanej zabawy. Do zobaczenia jutro.

                Pani Małgosia

 

 

 

 

Wtorek 9.06.2020

 

Temat Nasze zmysły - ćwiczenia słuchowe.

 

Dzisiaj proponuję, do wyboru, kilka  zabaw rozwijających sprawność słuchową dzieci. Zaczynamy!!

- Nazwij obrazki i powiedz jakie dźwięki one wydają?

 

- Rozwiąż rebus - rozwiązanie wpisz w kółeczka obok. Jeśli nie potrafisz, poproś o pomoc rodzica.

 

- Ćwiczenia słuchowe “Co to za odgłos? Można wykorzystać cały film lub jego fragment. Zamieszczone poniżej plansze obejmują cały filmik  https://www.youtube.com/watch?v=jgFNvlZGAEc

- Uzupełnij krzyżówkę.

 

Poczuj rytm - pobaw się wraz z rodzicami, rodzeństwem. Podczas oglądania filmiku wystukujcie rytm na patyczkach lub przyborach kuchennych, np drewniane łyżki, itp   https://www.youtube.com/watch?v=nNlRc_1E794

 

Nazwij obrazki i wpisz ich nazwę obok.


 

Kolejny film zaprasza was do wesołej zabawy ruchowo - rytmicznej wspólnie z rodzicami i rodzeństwem. (Proponuję fragment, t.j. pierwszą minutę filmu). Potrzebne będą krzesełka ustawione w koło  https://www.youtube.com/watch?v=vq2FvUVWtaE

  

            

 

Analiza i synteza sylabowa wyrazów - proszę wydrukować i rozciąć obrazki wzdłuż linii / można wcześniej nakleić na karton/.


 

Grające szklanki - Proszę przygotować kilka szklanek– najlepiej jednakowej wielkości, napełnione wodą w różnej ilości. Do łyżeczek proszę przymocować sznureczek  taśmą klejącą. Dziecko uderza w szklanki i rozpoznaje wysokość dźwięków. Można zorganizować zagadki słuchowe, które dzieci bardzo lubią. /wzór poniżej/


 

- Rymy - połącz obrazki, których nazwy się rymują.

 Jutro kolejna porcja zadań . Życzę miłej zabawy.

 

 

 

 

Poniedziałek 8.06.2020

 

W tym tygodniu pobawimy się wspólnie wykorzystując nasze zmysły: wzrok, słuch, smak, węch, dotyk. Zapraszam.

 

Temat: Nasze zmysły: wzrok.  Zabawy rozwijające spostrzegawczość.


 

- Na początku posłuchaj piosenki o zmysłach, jakie posiada człowiek pt.“Pięć zmysłów”

https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo

Krótka rozmowa z dzieckiem nt zmysłów człowieka. Nazywanie poszczególnych zmysłów i opisanie ich funkcji.

 

- Dopasuj litery. (Proszę rodziców, aby na kartonie napisali litery /drukowane -np. wielkie/ , mogą być w kolejności alfabetycznej). Na nakrętkach plastikowych od butelek również piszemy litery, np drukowane - małe . Zadaniem dziecka jest odnaleźć właściwą literę i położyć na własciwym miejscu planszy, np jak pokazuje wzór poniżej

 

- Połącz właściwe połówki twarzy ( można wyciąć szablony lub dziecko łączy kreską- każda para innym kolorem). Po połączeniu dziecko może pokolorować twarze lub jedną wybraną .

 

- Przeczytaj tekst razem z rodzicem- mama/tato tekst, dziecko obrazek lub jeśli potrafisz przeczytaj samodzielnie

 

- Ułóż puzzle (proszę rozciąć obrazek na części), a dziecko układa w całość


lub 

 

- Dokończ kolorować gąsieniczki według wzoru.

 

- Poprowadź po śladzie obiema rękami naraz / planszę należ rozciąć na sześć części, dziecko wybiera dowolny wzór. Pozostałe wzory można wykorzystać w innej sytuacji/

 

- Dla dzieci starszych. Wytnij starannie poszczególne elementy i dobierz do właściwych kształtów na planszy


 

Karty do gry z rodzicami "kto ma?" - proszę nakleić kartkę na karton, by usztywnić karty. Następnie rozciąć wzdłuż przerywanych linii. W karty może grać cała rodzina - gra jest atrakcyjniejsza. Można w nią grać w dowolnym czasie.

 

 

- Na zakończenie popatrz uważnie na filmik - naśladuj ruchy prowadzących i tańcz wspólnie z rodzicami 

https://pl.pinterest.com/pin/644155552942174605/

            Miłej zabawy. Powodzenia.

                  Pani Małgosia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Piątek 5.06 2020

 

Temat Indianin- zabawy indiańskie.

   Dzisiaj zapraszam do zabawy w Indian.  Poznamy tańce, stroje i kulturę.

Zaczynamy od przygotowania pióropusza

i nadania indiańskich imion i barw

(np. Bystry Potok, Niedźwiedzica, Zajęczy Szczaw itp. Twarze można pomalować mąką, cukrem pudrem, dżemem, nutellą, itp)

 

Opowieść "W Indiańskiej Wiosce"

/będzie potrzebny koc rozłożony jako namiot/

"Dawno, dawno temu żyło sobie Indiańskie plemię Tiki-Taka. Indianie z tego plemienia mówili swoim własnym językiem, a witali się tak: 

 /rodzic przykłada prawą rękę do serca i odchyla ją zataczając półkole, mówiąc:

Wingapo! (czyt. łingapo)  

/dziecko powtarza/

Plemię to mieszkało w ogromnych namiotach, które nazywają się tipi. 

 /dziecko wchodzi pod koc /  

W środku namiotów paliły się ogniska, przy których w mroźne wieczory można było ogrzać swoje ręce. 

/dziecko wyciąga ręce do środka, chcąc je ogrzać przy ognisku/  

Tej nocy, odbywała się właśnie narada plemienia. Indiański wódz z wielkim pióropuszem na głowie, obwieścił, że w wiosce kończą się zapasy jedzenia i czas wyruszyć na polowanie. Wszyscy Indianie zatem wyszli z tipi i wsiedli na swoje konie mustangi.  

/dziecko wychodzi spod chusty i udaje, że wsiada na koń; konie trochę się wiercą, ale na szczęście udaje się zapanować nad sytuacją/.  

Indianie żegnają się z rodziną...   

/dziecko posyła całuski we wszystkie strony/  

... i wyruszają na polowanie...  

/dziecko siada na podłodze i uderza dłońmi o kolana naśladując dźwięk stukotu kopyt; można dziecko bardziej rozruszać mówiąc, że

 pokonujemy przeszkody - podnosimy ręce wysoko do góry,

 jedziemy przez błoto - lekko stukamy dłońmi o policzki,

 potem przez szuwary - pocieramy dłońmi o siebie/   

 ... aż dotarli na miejsce! Zeskoczyli z koni i rozglądają się we wszystkie strony, gdzie czai się jakiś bizon.  

/pokazuje ruch zsiadania z konia i rozgląda się dookoła/  

Nagle Indianin Sokole Oko, zauważył, że coś przemknęło mu przed oczyma i wszyscy zaczęli po cichutku skradać się w tamtym kierunku.

/dziecko skrada się w kierunku pokazanym przez rodzica/  

Udało się znaleźli bizona! Teraz wszyscy wyciągają łuki, naciągają je i oddają pierwszy strzał, drugi i trzeci!   

/dziecko naśladuje wykonywanie strzału z łuku/

Bizon upolowany! W wiosce zapanowała wielka radość.

/dziecko skacze z radości/

Indianie zatańczyli radosny taniec

 https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY

Po opowieści można zadać kilka pytań, by sprawdzić co dzieci zapamiętało:

  • Jak witali się Indianie?

  • Jak nazywały się namioty, w których mieszkali?

  • Co nosił na głowie Indiański wódz?

  • Na co polowali Indianie?

Zabawy Indiańskie:

Tropy zwierząt - po omówieniu ponizszych obrazków rodzic chowa w pomieszczeniu, w którym odbywa się zabawa ślady  różnych zwierząt. Zadaniem dziecka jest odnaleźć je i dopasować do zwierząt, które je zostawiają. ( wydrukowane zwierzęta).

  

- Nasłuchiwanie przyrody /relaksacyjne/ - opowiadamy dziecku,że Indianie żyli w zgodzie z naturą. Dużo czasu poświęcali na wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody, a nawet potrafili wywołać deszcz wykonując odpowiedni taniec. Dziecko ogląda filmik

https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U

 a następnie kładzie się na plecach i zamykają oczy - ma rozpoznać jakie zwierzęta  słychać na włączanym przez prowadzącego nagraniu.

 

 - Taniec deszczu -  (Można zaprezentować dziecku fragment filmiku przed rozpoczęciem tańca. Zwrócić uwagę na strój, instrumenty, taniec muzyków)

https://www.youtube.com/watch?v=nm4HSuzegVA

 

 w rytm indiańskiej muzyki dziecko i rodzic tańczą taniec wywoływania deszczu z rodzicem, trzymając się za ręce. Tutaj już liczy się wyobraźnia . Można wykorzystać instrumenty (grzechotki, bębenki). Na koniec dziecko kładzie się na podłodze, zamyka oczy, przykłada ucho do podłogi nasłuchując przyjście deszczu i paluszkami stuka o podłogę naśladując mżawkę. Ku  zaskoczeniu powinno czuć na sobie kropelki wody - rodzic przechodzi obok lekko kropiąc wodą, ,np: ze spryskiwacza. Następnie zostaje ogłoszone hasło: "Chowamy się przed deszczem!" - kulimy się w przysiadzie. 

 

  - Skradanie - Każdy Indianin musi umieć się skradać, jeżeli chce zapolować na zwierzynę i jej nie spłoszyć. Dziecko siedzi z chustką zawiązaną na oczach. Następnie rodzic jak najciszej ma przejść obok Indianina jego prawą lub lewą stroną. Indianin ma za zadanie podnieść prawą lub lewą rękę do góry, w zależności od tego, z której strony słyszy, że ktoś się skrada. Można klasnąć, postukać w przedmioty - dziecko ma rozpoznać skąd dochodzi dźwięk.

- Pokoloruj obrazek - przypomnij sobie nazwy kolorów w języku angielskim i pokoloruj odpowiednio obrazek.

 

Miłej zabawy. Do zobaczenia w poniedziałek.

   Pani Małgosia.

 

 

 

Czwartek 4.06.2020

 

Temat: Wszystkie dzieci świata Afryka

 

- Na początek wspólnie z rodzicem naucz się poniższej rymowanki

Czarna, żółta, mlecznobiała,

każda buzia jest wspaniała,

każda buzia uśmiechnięta,

tańczą chłopcy i dziewczęta.

- Powiedz rymowankę sylabami wyklaskując: czar-na, żół- ta, mle-czno- bia- ła, itp.

- Posłuchajcie opowiadania o dzieciach z różnych stron świata

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0&feature=emb_title

 

- Opowiedz rodzicom jakie dzieci poznałeś/łaś w opowiadaniu:

 / Krótka rozmowa z dzieckiem nt bajki/

  • Co jest godłem Polaka?
  • Jak nazywa się dom Eskimosa?
  • Czy zapamiętałeś gdzie mieszka Indianin?
  • Z kim bawi się Afrykańczyk?

      

      

To jest Afryka, kontynent na którym mieszkają ludzie o czarnym kolorze skóry

 

Afrykanie mieszkają w lepiankach: budowla mieszkalna, albo gospodarcza wykonana z niewypalanej gliny, mułu


 

- Zabawa Masażyk afrykański

Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze ( rysowanie koła)

Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie ( małe koła)

Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie chodu słonia)

Przy palmie siedzi małpa  po głowie się drapie (drapanie)

A ja  przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)

Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie pięściami)

Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur w powietrzu)

Cała nasza grupa w namiocie się skryła. ( rysowanie trójkąta).

 

- Połącz odpowiednio dziecko z jego domem.

 

- Zabawa ruchowa"Nosimy dzbany z wodą”- trzymywanie równowagi z woreczkiem, pluszakiem, papierowym talerzykiem na głowie.

 

-  "Afrykańska spódniczka" . Potrzebne będą pasek z brystolu długości obwodu pasa dziecka oraz kolorowa bibuła, gazeta lub kartki ksero kolorowe pocięte na paski szerokości ok. 3cm. Zadaniem dziecka będzie przyklejenie kolorowych pasków do brystolu, by powstała spódniczka.

 

Na zakończenie propozycja dla spostrzegawczych - gra komputerowa “Dzieci świata” - znajdź parę. Kliknij poniższy link i do dzieła. Powodzenia Bystrzaki.

https://wordwall.net/pl/resource/2696936/geografia/dzieci-%c5%9bwiata

    Do zobaczenia jutro. P Małgosia.

 

 

Środa 3.06.2020

 

Temat: Nasze ręce są sprawne  - zabawy manualne


 

Opowiadanie o przyjaźni z cyklu “Kubusiowe opowieści” pt “Portret przyjaźni”

https://www.youtube.com/watch?v=12noA3Z8-Zw


 

Poprowadź po linii do celu (wersja dla dziewczynek i chłopców).

 Postaraj się dokładnie wykonać pracę

 

   

 

- Pobaw się z rodzicami do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc


 

- Czarodziejskie obrazki na tacy z kaszą manną lub mąką (malowanie paluszkami)

Proszę wysypać na tacę trochę kaszy manny lub mąki - dziecko tworzy dowolne obrazki lub rysuje pod dyktando rodzica.


 

- Uczymy się wycinać nożyczkami bezpiecznie - pomysł, jak to zrobić w poniższym linku

https://pl.pinterest.com/pin/669769775823057652/

 

- Spróbuj narysować portret mamusi lub tatusia lub usiądź przed lustrem i narysuj własny portret

 

 

- A może wolisz wykonać portret dziewczynki lub chłopca z gotowych elementów? (elementy do wyboru)

Bardzo proszę.    Wytnij samodzielnie lub z pomocą dorosłej osoby i komponuj. dobieraj i zmieniaj. Miłej zabawy!


 

- Na zakończenie posłuchaj bajki czytanej przez rodzica, z cyklu “Bajki z różnych stron świata”

http://miedzykulturowa.org.pl/czytelnia/bajki/bajka-nigeryjska/

To już wszystkie propozycje na dziś.

        Do zobaczenia jutro.

 

 

 

 

 

 

Wtorek 2.06.2020

 

Temat: Prawa i obowiązki dzieci


 

- Posłuchaj piosenki o dzieciach z różnych stron świata

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

- Mama lub tato przeczyta Ci wiersz „O prawach dziecka”

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,479a5-marcin_brykczynski_o.html 

- Proponuję krótką rozmowę z dzieckiem n.t.wiersza, wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów.

Należy wytłumaczyć znaczenie słó "prawo i obowiązek" 

- Pokoloruj obrazek wg kodu

 

Zapraszam teraz na muzyczny przerywnik. (Przygotujcie balony lub gumową piłkę piłeczkę)

Zabawy z balonami do muzyki- (dowolna, ulubiona piosenka dziecka lub dzisiejsza)

1. Taniec z balonem w parze - zabawa chyba wszystkim znana - dziecko tańczy w parze z dorosłym - między nimi jest balonik, który nie może spaść na ziemię. Nie wolno trzymać go w ręce. Rodzic podaje różne części ciała, między które będzie trzeba dać balon, np. między brzuchami, plecami, czołami, kolanami itp.

2. Balon w górze - dziecko dostaje balonik, który musi odbijać w rytm muzyki, tak, aby cały czas był w górze. Rodzic mówi jakimi częściami ciała ma odbijać balon.

 

Zabawa techniczno - plastyczna "Chcę mieć przyjaciela".Wykonaj chłopca lub dziewczynkę (do wyboru) Wytnij poszczególne elementy,(jeśli nie potrafisz samodzielnie, poproś osobę dorosłą) i odpowiednio połącz wg wzoru. Możesz wymyślić imię dla swojego przyjaciela.

 

Wesołej zabawy z nowymi przyjaciółmi, których wykonaliście. Gratulacje!!

Ostatnia na dziś propozycja /do wyboru/ układanka "Dzieci z różnych stron świata". Wydrukuj - możesz nakleić na karton, rozetnij i układaj do woli.

 

                             Do zobaczenia jutro. P Małgosia.

 

 

 

 

Poniedziałek 1.06.2020

 

                                Witajcie Kochane Przedszkolaki.

                  Dzisiaj Wasze święto. Święto wszystkich Dzieci.

                Życzę Wam dużo uśmiechu,prezentów i ciekawych zabaw.

 

  Tematyka naszych spotkań w tym tygodniu będzie poświęcona dzieciom z różnych stron świata. Zapraszam.

 

               Temat: “Poszukiwacze skarbu” -  Bawimy się wesoło.
 

Do Rodziców.

 

Zanim rozpoczniemy dzisiejsze zabawy należy :

- wydrukować list Kapitana Wróbla

- przygotować butelkę do której wkładamy  list i umieszczamy ją w nieprześwitującym worku, by dziecko nie znało zawartości.

- ukryć przed dzieckiem w dowolnym miejscu, dowolne słodycze  

- na osobnej kartce proszę napisać nazwę tego miejsca, gdzie zostały schowane słodycze - cel wyprawy. Proszę rozciąć kartkę z napisem na 7 części. Po wykonaniu każdego zadania dajemy dziecku jeden, dowolny fragment napisu - miejsca ukrycia niespodzianki.

- przygotować gazetę, z której będziemy robić czapkę dla pirata (jeśli chcemy zaoszczędzić czas możemy zrobić czapkę wcześniej - link, podpowiedź w zadaniu nr2)

- potrzebny będzie koc lub mały dywanik symbolizujący wyspę

Aby wprowadzić nastrój zabawy możemy wydrukować i wyciąć wraz z dzieckiem piracki napis "Dzień dziecka"

 

             Zaczymamy!!

 Informujemy, że dzisiaj jest Dzień Dziecka i mamy dla dziecka w worku pełno słodyczy. Wkładamy rękę do worka, a tu... słodyczy brak. Zamiast nich jest butelka, w której coś jest.

Zadanie nr 1 - List w butelce. Podajemy dziecku, żeby zobaczyło, że faktycznie coś w środku jest. Następnie prosimy, żeby  wyciągnęło list. Czytamy go dziecku i wykonujemy kolejne zadania.

  

      

Zadanie nr 2 - Pirackie czapki. Starsze dzieci mogą wykonać je same, ale żeby zaoszczędzić czas, możemy je  mieć przygotowane już wcześniej. Na czapkę można wydrukować i nakleić powyższy znak pirata

Jak zrobić czapkę możecie zobaczyć tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=zrZMWOY_iFE&feature=youtu.be

Zadanie nr 3 - “Walka z latającymi potworami”, np bańkami mydlanymi. Wycinamy z kartonu, budujemy z klocków lub dowolny. Jeśli mamy bańki mydlane możemy je wykorzystać w zabawie, jeśli nie możemy stoczyć walkę na miecze. Dla uatrakcyjnienia zabawy podkład muzyczny z “Piratów…” (link poniżej)   https://www.youtube.com/watch?v=27mB8verLK8&feature=youtu.be

Zadanie nr 4 - “Wyprawa na wyspę”- do zabawy możemy wykorzystać koc. Przenosimy dziecko z punktu A do punktu B, który będzie wyspą. Możemy urozmaicić wymyśloną fabułą.

Zadanie nr 5 - "Prześmiewcza Czarownica" czyli zabawa w Pomidora. Znana już dzieciom zabawa w wesołe pytania, które zadaje rodzic, a dziecko  odpowiada na nie jednym słowem “Pomidor” z zachowaniem poważnej miny.

Zadanie nr  6 - "Ludożercza Kanapka"

Rodzic informuje dziecko, że zamienia się w Ludożerczą Kanapkę, siada na poduszce z wyprostowanymi nogami. Dziecko siada na kolanach, wywiązuje się rozmowa:

- Dzień dobry.

- Dzień dobry.

- Chciałabym zamówić kanapkę.

- Jaką? (Łaskoczącą, głaszczącą, drapiącą, wąchającą, kołyszącą, szczypiącą, spadającą, zjadającą). Jaką Pani/Pan wybiera?

Dziecko wybiera rodzaj kanapki, a my je głaszczemy, łaskoczemy itp. po pleckach. Jeżeli dziecko zamówi kanapkę spadającą, rozsuwamy nogi, tak żeby spadło. Jeżeli zamówi kanapkę zjadającą, udajemy, że je “zjadamy”. Dziecko piszczy, cieszy się i ucieka, oczywiście mu na to pozwalamy, grozimy mu ręką i mówimy, np: "O nie, obiad mi uciekł".

Zadanie nr7- "Poszukiwania szlachetnych klejnotów".

Skarby ukrywamy np: w kaszy mannie (najlepsza opcja, bo najbardziej przypomina piasek) lub w ryżu. Można użyć koralików albo kolorowych kamyków.

Po wykonaniu wszystkich zadań, z części napisu, które dziecko zdobywało po każdej konkurencji układamy i odczytujemy nazwę miejsca, gdzie zostały ukryte słodycze. Wspólnie zdobywamy skarb. 

Mam nadzieję,że zabawa będzie doskonała.

       Miłego dnia moi Piraci i Piratki. P. Małgosia.


 

 

 

 

 

 

 

 

Piątek 29.05.2020



 

Temat: Tęga głowa - zabawy matematyczno - logiczne.


 

Dzisiaj proponuję kilka zabaw matematyczno - logicznych do wyboru wg zainteresowań.


 

1. Wykonaj razem z dorosłym stempel z ziemniaka o kształcie kwiatuszka.

Podpowiedź jak zrobić stempel znajdziecie tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=yy_MJAE3bto

Z jego użyciem przygotujcie kartoniki do liczenia.

Pobawcie się w ich przeliczanie wg własnej inwencji

 

2. Policz kropki na kostkach i połącz wynik dodawania z odpowiednią cyfrą.

 

 

3.Wytnij kwadraciki z dołu kartki. Uzupełnij tabelkę wg kodu.

 (wielkość kółeczka sugeruje wielkość figury, która powinna się znaleźć w danej rubryce)

 

4. Pokoloruj tyle kółek ile wskazują palce dłoni.

 

5. Narysuj ślimaczka – według własnego pomysłu lub skorzystaj z filmikowej podpowiedzi

https://www.youtube.com/watch?v=vEiJP0v3xF4

 

6. Wykonaj działania. Dopasuj odpowiednio kwiatek do doniczki.

 

7. Na zakończenie zabawa dla Bystrzaków.

 Do każdej litery przyporządkowany jest obrazek.

Rozszyfruj wyrazy, odczytaj i połącz rozwiązanie z odpowiednim obrazkiem.

A może zechcecie razem z rodzicami pobawić się w szyfrowanie wyrazów? To ciekawa i twórcza forma spędzania czasu.

Poniższe symbole możemy równocześnie wykorzystać do rozpoznawania i nazywania emocji.

Poniżej zamieszczam zaszyfrowany alfabet, który można wykorzystać do samodzielnego tworzenia wyrazów - szyfrów.

Miłej i twórczej zabawy. Powodzenia.

Do zobaczenia w poniedziałek.  P. Małgosia

 

 

 

 

Czwartek 28.05.2020

 

Temat: Wspólne zabawy łączą nas.

 

   Dzisiaj kilka propozycji zabaw, do wyboru wg uznania, na wspólne spędzanie wolnego czasu. Z pewnością niektóre z nich są doskonale znane rodzicom. Myślę, że zabawy dostarczą  wielu emocji i uśmiechu. 

Zapraszam!!


 

Rozpoznaj emocje – należy wydrukować planszę z minami dzieci wyrażającymi różne emocje, rozciąć i omówić je z dzieckiem. Dziecko losuje kartonik i odgaduje, co przedstawia buzia  (smutek, radość, zadowolenie, strach, itp.). Dzieci mogą nazywać emocje nie wprost, np. śmieje się, płacze, wykrzywia buzię. Pytamy: „Jak myślisz, dlaczego się śmieje?”. Prosimy, by dziecko wymyśliło historyjkę związaną z przedstawioną na fotografii emocją.


 

Zabawa “Dotknij” – osoba prowadząca zabawę mówi „Zielone” i dziecko musi dotknąć czegoś zielonego.  Polecenia nie muszą ograniczać się tylko do kolorów, ale mogą dotyczyć też kształtów (okrągły, podłużny, kwadratowy itp.).Następnie możemy zamienić się rolami.

 

Naucz się  wiązać sznurowadła - wyciąć sylwety butów.(można nakleić na karton, aby sylwety butów były trwalsze). Dziurkaczem wyciąć dziurki, przez które będziemy przewlekać sznureczki. (Sylwety mogą służyć również do utrwalania stronności - prawy, lewy)

Zabawa “Pomidor” – dorosły zadaje różne pytania, a dziecko musi mówić za każdym razem „pomidor”. Jeśli osoba odpowiadająca się zaśmieje, musi oddać jakiegoś fanta. Na koniec gry trzeba wykupić swoje fanty, wykonując piosenkę, wierszyk albo inne zadanie wymyślone przez grupę.

 

Zabawa “Lampa- nos”- dziecko i rodzic siedzą naprzeciw. Zadanie polega na tym, by pokazywać palcem to, co mówi rodzic. Prowadzący dla zmyłki mówi co innego, a pokazuje co innego, np. mówi „nos”, pokazując okno, albo mówi „lampa”, pokazując podłogę.


Bardzo lubiana przez dzieci:

Zabawa “Wierszyki - masażyki”  kilka propozycji do wyboru nie tylko dziś. Można wracać do masażyków w dowolnym czasie

https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/

Propozycja dla lubiących zabawę w teart.

“Nasz teatrzyk kukiełek” - Wytnijcie poniższe sylwety, a w nich otwory na palce. Wspólnie zorganizujcie zabawę w domowy teatr wg własnego pomysłu

 

 

To wszystkie propozycje na dziś. Życzę wesołej zabawy i mile spędzonego wspólnie czasu.

         Do jutra. P. Małgosia. 

 

 

 Środa 27.05.2020

 

Temat: Wspólne zabawy z mamą i tatą - ruch to zdrowie.

 

1. Posłuchaj wiersza A. Dziechciarczyk pt. “Dwie literki po dwie”

https://eduzabawy.com/wierszyki/agata-dziechciarczyk/dwie-literki-dwie/

Odpowiedz na pytania:

− Co to jest rodzina? Kto należy do Twojej rodziny?

− Co można zrobić miłego dla swojej rodziny (samemu, z rodzeństwem)

- Podziel na sylaby wyraz  mama

- wyklaszcz sylaby w wyrazie tata, tupnij tyle razy ile głosek ma wyraz tata

- ()proszę rozciąć obrazki na części.

 Z poniższych liter dziecko układa słowa:   MAMA    TATA 

 (wg wzoru dz. młodsze, bez wzoru dz. starsze)

3. Zachęcam Was do wspólnych ćwiczeń ruchowych z mamą lub z tatą wg poniższej propozycji

https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA&fbclid=IwAR0akyn1WJcEwOydn8UslpTGI1uQz2BOWbseUtBiCV47Y9Uz7OOfX40jQtI

 

4. Bardzo proszę  rodziców o przygotowanie przedmiotów należących do mamy/taty. (Przedmioty codziennego użytku)

Dziecko: - Posegreguj przedmioty wg tego: do kogo należą, koloru, wielkości i innych wybranych cech. Przeliczane, utrwalenie kolorów, określanie struktury danego przedmiotu, itp.

5. Zabawa ruchowa “Podróż z mamą”- zapraszam na wyprawę: 

– rowerami – dziecko leży na dywanie na plecach i naśladuje pedałowanie, 

– pociągiem – dziecko ustawia się trzymając za ramiona osobę przed sobą i biegają po sali, – kajakami – dziecko dobiera się z rodzicem, siadają jedno za drugim z ugiętymi nogami i wykonują ramionami ruch wiosłowania,

 – samolotem – dziecko i rodzic  rozkładają wyprostowane ręce w bok i biegają po sali, 

 – balonem – dziecko i rodzic podają sobie ręce, stają na palcach i przykucają. 

 (Można włączyć dowolną muzykę  , np:https://www.youtube.com/watch?v=Oeqsq4vHI-M)

5. Kontynuuj rytm - wytnij obrazki oznaczone przerywaną linią i dopasuj odpowiednio w tabeli.

6. Wybierzcie się na rodzinny spacer. Proszę Was, abyście spacerując udali się w Wasze ulubione miejsce i zrobili selfie pod tytułem:  „Tu i teraz – tylko dla siebie”. Obserwujcie czy na spacerze spotkacie inne rodziny. Po czym można poznać, że mijana grupa osób to właśnie rodzina?

Miłego spędzania czasu wspólnie. Wesołej zabawy.

Do zobaczenia jutro. Pani Małgosia.

 

 

 

 

 

 

Wtorek 26.05.2020

 Dzisiaj świętujemy Dzień Mamy. Zapraszam każdego z Was, aby mocno przytulił i ucałował swoją mamę. Postarajcie się być dzisiaj wyjątkowo grzeczni. Może zechcecie zrobić mamusi jakąś niespodziankę (np. samodzielne sprzątanie swojego pokoju, układanie zabawek na półkach. Z pewnością mamusia się ucieszy. Powodzenia.

 

Temat. Życzenia dla Mamy. Drzewo genealogiczne naszej rodziny.

 

  Na początek wspólnie z mamą posłuchaj piosenki zespołu Śpiewające Brzdące - Kocham Cię, Ti Amo, Je T'aime - spróbuj śpiewać razem z dziećmi fragmenty, jeśli zapamiętasz

   https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA

1. Obejrzyj filmik: „Moja rodzina” Przedszkole Profesora Szymona

   https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY

2. Spróbujcie razem z rodzicami stworzyć drzewo genealogiczne Poniżej propozycje do wykorzystania jeśli chcecie. A może sami wymyślicie inny projekt. Rodzicom polecam ciekawy artykuł na stronie wraz z propozycją wykonania drzewa genealogicznego https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361,22061157,drzewo-genealogiczne-jak-wyglada-jak-zrobic-podpowiadamy.html

lub inny wzór

3. Mamusia/tatuś też kiedyś byli mali. Spróbujcie na fotografiach- „mamusi/tatusia/babci/dzidziusia” - odnaleźć podobieństwa z waszym wyglądem. Może macie podobny nosek, oczka albo uśmiech? Stańcie razem przez lustrem i zobaczcie jaką jesteście piękną rodziną!

4. Na zakończenie piosenka zespołu Fasolki “Życzenia dla mamy”

https://www.youtube.com/watch?v=t7koX6Y_e3A

5. Narysuj samodzielnie laurkę dla mamy lub skorzystaj z przygotowanych wzorów. Z pewnością sprawisz tym ogromną radość mamusi. Powodzenia.

 

  

Wszystkim Mamom składam serdeczne życzenia - zdrowia i radości -  w dniu Waszego Święta.

     Miłego dnia i radosnego świętowania. Pani Małgosia.

 

 

 

 

 

   Poniedziałek 25.05 2020

 

   Kochane Przedszkolaki.

 Zapraszam do wspólnych spotkań. Będę codziennie  zamieszczać propozycje zabaw i zadań do wykorzystania podczas pobytu w domu.  

   Temat tygodnia  “Nasza Rodzina razem się trzyma”. 

               Zaczynamy!!


 

Temat:Moja Rodzina - wzajemnie sobie pomagamy.

 

Posłuchaj opowiadania pt„Pomocnik” 

http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?f=opo_56_00078&k=k0203&d=opo

Krótka rozmowa z dzieckiem n.t. opowiadania, np:

- z jakiego powodu mama nie mogła wstać z łóżka?

- co zaproponował tato?

- w jaki sposób Jacek i tato postanowili pomóć mamie? 

- dlaczego powinniśmy sobie wzajemnie pomagać?

 

Zabawa z imionami. Poproś rodzica, aby napisał na osobnych karteczkach imiona: mamy, taty, babci, dziadka, cioci , wujka itd. Pobawcie się w zgadywanie. Wylosuj karteczkę, mamusia/tatuś przeczyta imię, a ty odpowiedz do kogo należy np. Danusia - babcia  

Obejrzyj historyjkę obrazkową i opowiedz  "Jak dzieci robiły sernik dla mamy?”.

 

 

  - Czy istnieje potrawa, którą potrafisz przyrządzić „pod okiem” mamy? Zaplanujcie dzień, w którym przygotujesz coś smacznego dla mamy/taty. 

Spróbuj rozwiązać zadania przedstawione na karcie pracy

 

      Miłej Zabawy. Do zobaczenia jutro. 

                 Pani Małgosia.